Menu

Autoriteit Consument en Markt (ACM): openbaarheid van tarieven

Op 4 augustus jl las ik een artikel op Skipr over het openbaar maken van ziekenhuistarieven. ‘Dankzij de openbaarmaking van prijzen van ingrepen in ziekenhuizen door zorgverzekeraar CZ hebben ziekenhuizen inzicht gekregen in elkaars tarieven. Ondanks dat het mogelijk concurrentiegevoelige informatie betreft, ziet de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dit niet als een probleem’.

Het is een zeer gecompliceerde materie geworden. Iedereen heeft een mening, een visie, een idee hoe het werkt en anders kan. Alleen men vergeet een ding: definieer nu eindelijk eerst eens waar je over praat of denkt.
Dus terug naar de marktwerking. Je hebt een producent en een consument. Vanuit dat idee, laten we het even definitie noemen, is het niet vreemd dat de ACM achter het openbaar maken van de tarieven staat. Je koopt toch ook geen auto als je de catalogusprijs niet kent? En natuurlijk geven dealers je korting.
Dat kan in de ziekenhuizen ook: het verwijderen van een blinde darm kost N en je krijgt het in een ziekenhuis voor N – n. Prachtig, toch?

Maar dan maak jij een denkfout. De kosten worden niet vastgesteld door het ziekenhuis, maar door het ziekenhuis in overleg met de zorgverzekeraar. Gewoon overleg, of zoals je wilt, ouderwets handjeklap tussen een zorgverzekeraar en een ziekenhuis. En als je dat allemaal weet en dan nadenkt, legt de ACM inderdaad een bom onder het stelsel. Zo ben je weer helemaal bij met je conclusie.
Want, als er een lijst met productprijzen komt, die ver uiteenlopen, is het een kleine stap naar een standaardlijstje met de plussen en minnen. Zijn we dus weer terug bij af: een codelijstje met tarieven, waarmee we voorheen zolang in de zorg moesten werken…

Ik denk dat de ACM heel goed weet dat het huidig stelsel niet te betalen blijft. De eerste stap naar een uitkleding is de prijzen voor een zorgproduct in de openbaarheid brengen. De volgende stap is een aftopping van de prijzen per product. Daarna een prijslijst voor het product met de basisactiviteiten. Vergelijk het maar met de prijslijst voor een auto. Niemand koopt een basisversie en bestelt extra’s. Dat is het beeld dat ik bij de zorg van morgen krijg door die acties van onder meer ACM: Je zal voor alle extra’s moeten bijbetalen.

En inderdaad, dan is er sprake van een tweedeling in de zorg: degenen die hun zorg op niveau kunnen betalen én degenen die slechts een basiszorg ontvangen…..Scheelt heel wat pensioenuitkering.
Is dat probleem ook weer opgelost.

Koos Dirkse