Menu

Begaafde kinderen met leer- en aandachtsproblemen

Kinderen kunnen hoogbegaafd zijn en kunnen ook leer- en aandachtsproblemen hebben. Veel van deze kinderen doorlopen de school zonder te worden beoordeeld met speciale talenten of behoeften. Je kunt je kind helpen door meer ondersteuning te krijgen.

Je kind is hoogbegaafd en heeft speciale opleiding nodig
Veel ouders zijn te vertrouwd met dit soort commentaar. U kunt het van vrienden horen, van familie, zelfs van sommige leraren en artsen.
Toch zijn er veel mensen die op bepaalde wetenschappelijke gebieden uitzonderlijke vaardigheden bezitten en belangrijke leerproblemen hebben op andere gebieden. Opvoeders gebruiken een speciale term om deze leerlingen te beschrijven: “hoogbegaafde” leerlingen.

Hoogbegaafdheid gemakkelijk over het hoofd gezien
Er zijn geen exacte cijfers bekend over het aantal hoogbegaafde leerlingen, omdat velen van deze studenten nooit formeel beoordeeld worden als hoogbegaafd.
Hoogbegaafde kinderen hebben de neiging om in één van de volgende drie categorieën te vallen. Deze categorieën helpen uit te leggen waarom studenten vaak de school doorlopen zonder begeleiding en stimulatie die ze nodig hebben:

  1. Studenten wier begaafdheid hun leer en aandachtsproblemen maskeren.
    Deze kinderen scoren hoog in de testen voor begaafdheid, maar passen wellicht niet goed in programma’s. Deze studenten gebruiken hun uitzonderlijke vaardigheden om te proberen hun zwakke punten te compenseren, maar als ze ouder worden, kunnen ze worden aangeduid als “onderpresteerders” of “lui” als ze minder dan hun begaafde collega’s presteren.
  2. Studenten wier leer en aandachtsproblematiek hun begaafdheid maskeren.
    Leren en aandachtsproblemen kunnen de prestaties beïnvloeden op IQ- tests en andere beoordelingen voor begaafdheid. Bijvoorbeeld, als veel van deze testen taalvaardigheden vereisen, kunnen kinderen met taalgerichte uitdagingen niet goed presteren. Deze kinderen kunnen worden geplaatst in speciale lessen, waar ze zich vervelen en mogelijk niet genoeg worden uitgedaagd. Sommige van deze kinderen zijn onjuist beoordeeld door emotionele problemen.
  3. Studenten wiens leer en aandacht problemen en begaafdheid elkaar maskeren.
    Deze kinderen lijken misschien een gemiddeld vermogen te hebben omdat hun sterke en zwakke punten elkaar uitschakelen. “Deze studenten kunnen derhalve niet worden gekwalificeerd voor ‘begaafde’ programma’s of voor speciale opleidingsprogramma’s.

Begaafd onderwijs is een ander punt.
Er zijn geen vereisten voor begaafd onderwijs. Beslissingen over begaafde programmering worden op nationaal en lokaal niveau gemaakt. Er wordt weinig aangegeven hoe deze diensten moeten zijn en welke talenten moeten worden gekoesterd. Dit wordt vaak overgelaten aan individuele schooldistricten. En financiering voor begaafde diensten kan sterk variëren van district naar district. Het identificeren van hoogbegaafde studenten heeft een lage prioriteit.

Enkele vroege tips, waaruit kan blijken dat een kind een begaafde leerling zou kunnen zijn:

  • Buitengewoon talent in een bepaald gebied, zoals wiskunde, tekenen, mondelinge communicatie of muziek;
  • Een belangrijke kloof tussen de prestaties van je kind op school en zijn prestaties op geschiktheidstesten.
  • Tekenen van een verwerkingsstoornis, zoals problemen met het volgen van gesproken aanwijzingen of verhalen die hardop worden gelezen

Er is geen eenvoudige manier om hoogbegaafde kinderen te identificeren. Vraag de school van je kind hoe het de kinderen evalueert voor begaafdheid en leer- en aandachtsproblemen. Het proces omvat waarschijnlijk het beoordelen van de sterke en zwakke punten van uw kind, evenals het observeren van hem in de klas en andere instellingen.
Het kan handig zijn voor u en de docenten om dossier op te bouwen van wat uw kind uitmaakt en worstelt. Wees op zoek naar ‘loskoppelen’ tussen hoe hard hij studeert en welke soorten cijfers hij behaalt.

Sociale en emotionele uitdagingen
Hoogbegaafdheid kan bijdragen tot de sociale en emotionele uitdagingen die vaak samenkomen met leer- en aandachtsproblemen. Hier zijn enkele uitdagingen waarmee hoogbegaafde leerlingen kunnen worden geconfronteerd:

  • Frustratie
    Dit is vooral bekend bij kinderen waarvan de talenten en leerproblemen onopgemerkt zijn of slechts gedeeltelijk aangepakt worden. Deze studenten kunnen hoge verwachtingen hebben en de vaak lage verwachtingen die anderen voor hen hebben, weerleggen. Zij kunnen onafhankelijkheid verlangen en worstelen om te accepteren dat ze ondersteuning nodig hebben voor hun leer- en aandachtsproblemen.
    Net als veel begaafde studenten kunnen begaafde leerlingen naar perfectie streven. Bijna alle studenten die deelnamen aan een studie van begaafdheid en leerstoornissen meldden dat ze psychisch, lichaam of beide niet konden doen wat ze wilden doen. Geen wonder dat deze kinderen gefrustreerd zijn!
  • Laag zelfbeeld
    Zonder de juiste ondersteuningen kunnen kinderen met leer- en aandachtsproblemen het vertrouwen in hun vaardigheden verliezen of stoppen met het proberen omdat ze beginnen te geloven dat het mislukken onvermijdelijk is. Dit soort negatieve denken kan aan het risico van depressie bijdragen.
  • Sociale isolatie
    Begaafde kinderen voelen zich vaak alsof ze niet passen in een normale wereld. Zij hebben misschien niet de sociale vaardigheden conform de studenten in hun begaafde lessen. Zij kunnen ook problemen hebben met studenten. Dit kan leiden tot de vraag: ‘Waar behoor ik?’ Deze kinderen vinden het vaak makkelijker om met volwassenen om te gaan dan diegenen van hun leeftijd te leren kennen.

Hoe je kind te helpen
Met de juiste steun en aanmoediging kunnen hoogbegaafde leerlingen presteren. Hiermee kun je je kind helpen:

  • Praat met de school.
    Als u vermoedt dat uw kind hoogbegaafd is, vraag dan een afspraak met de speciale coördinator van de school. Bespreek je bezorgdheid en vraag informatie over de tests.
  • Vraag om in het begaafde programma te blijven.
    Als uw kind als begaafd is beoordeeld, maar niet goed presteert in dat programma, vraag dan dat hij wordt beoordeeld op leer- en aandachtsproblemen, voordat er beslissingen worden genomen over het verwijderen van hem uit het programma.
  • Maak het meeste gebruik van de mogelijkheden van je kind.
    Als de school bepaalt dat je kind hoogbegaafd is, gebruik dan de jaarlijkse doelen in zijn geïndividualiseerde onderwijsplan om zijn zwakheden aan te pakken en zijn cadeaus te koesteren. Wees voorbereid op brainstormen en persistent!
  • Zoek andere (hoog)begaafde kinderen.
    Moedig je kind aan om tijd door te brengen met kinderen die dezelfde interesses en vaardigheden hebben. Dit kan hem helpen om zijn sterke punten aandacht te geven en minder geïsoleerd te voelen.
  • Geef je kind kracht.
    Help hem om te begrijpen wat zijn gaven en zwakheden zijn. Verzeker hem dat hij ondersteuning kan krijgen in de gebieden waar hij worstelt. Maar weersta de drang om binnen te komen en hem te redden elke keer dat hij gefrustreerd wordt. Het is beter om hem te helpen leren om te gaan met zijn gemengde vaardigheden.

Door samen te werken met de leraren van je kind kun je je kind helpen om zijn talenten te ontwikkelen en zijn volle potentieel te bereiken. Leer meer over hoe u een effectief begeleider bent voor uw kind op school. Verken ouderschapscoaching voor strategieën om frustratie en andere dagelijkse uitdagingen aan te pakken. Met je liefde en ondersteuning kan je kind vooruitgaan en het beste van zijn talenten gebruikmaken.

Koos Dirkse

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *