Lactaatacidose en lichaamsbeweging: wat je moet weten

Spierpijn, tintelingen, snelle ademhaling, misselijkheid, buikpijn: als je het onaangename gevoel van lactaatacidose heeft ervaren, herinner je het zich waarschijnlijk. Lactaatacidose, veroorzaakt door intensief sporten, is meestal tijdelijk. Het gebeurt wanneer er te veel zuur in de bloedbaan wordt opgebouwd.

Symptomen
De symptomen kunnen zijn:

  • een branderig gevoel in de spieren
  • krampen
  • misselijkheid
  • zwakte en uitgeput gevoel

Zo vertelt je lichaam je dat je moet stoppen met wat je doet. De symptomen treden op het moment op. De pijn die je soms een dag of twee in je spieren voelt na een intensieve training komt niet van lactaatacidose. Het zijn je spieren die herstellen van de training die je ze hebt gegeven.

Oorzaken

  1. Intense oefening
    Wanneer je traint, gebruikt je lichaam zuurstof om glucose af te breken voor energie. Tijdens intensieve training is er mogelijk niet voldoende zuurstof beschikbaar om het proces te voltooien, dus wordt een stof genaamd lactaat gemaakt. Je lichaam kan dit lactaat omzetten in energie zonder zuurstof te gebruiken. Maar dit lactaat of melkzuur kan zich sneller in je bloedbaan ophopen dan dat je het kunt verbranden. Het punt waarop melkzuur begint op te bouwen wordt de “lactaatdrempel” genoemd.
  2. Medische omstandigheden
    Sommige medische aandoeningen kunnen ook lactaatacidose veroorzaken, waaronder:

    • Kanker
    • Aanvallen
    • Leverfalen
    • Vitamine B-tekort
    • Sepsis (een ontsteking van het hele lichaam veroorzaakt door een ernstige infectie)
    • Shock
  3. Medicijnen
    Sommige geneesmiddelen, waaronder metformine, een geneesmiddel dat wordt gebruikt voor de behandeling van diabetes en alle geneesmiddelen voor nucleoside reverse transcriptaseremmer (NRTI), die worden gebruikt voor de behandeling van HIV / AIDS, kunnen lactaatacidose veroorzaken. Als je één van deze medicijnen gebruikt en symptomen van lactaatacidose hebt, zoek dan onmiddellijk medische hulp.

Lactaatacidose voorkomen

  • Begin geleidelijk aan met elke trainingsroutine;
  • Tempo jezelf;
  • Ga niet van een bankaardappel naar het proberen om binnen een week een marathon te lopen;
  • Begin met een aërobe oefening zoals hardlopen of snelwandelen;
    Je kunt je tempo en afstand langzaam opbouwen. Verhoog de hoeveelheid beweging elke week zodat je lichaam een ​​tolerantie opbouwt. Dit zal je “lactaatdrempel” verhogen, waardoor het minder waarschijnlijk is, dat je lactaatacidose krijgt
  • Zorg ervoor dat je veel water drinkt. Het helpt om overtollig zuur te verwijderen;
  • Eet een uitgebalanceerd dieet met veel fruit, groenten, volle granen en mager vlees;
  • Slaap ’s nachts voldoende en geef jezelf de tijd om te herstellen tussen de oefeningen door. Hoe lang dat is, hangt af van hoe je je voelt.

Als je lactaatacidose wordt veroorzaakt door een ziekte of medicijn, neem dan contact op met je arts. Mogelijk kun je wijzigingen aanbrengen om het probleem te voorkomen. En praat met je arts voordat je aan een nieuwe trainingsroutine begint.

Tot slot
Als je tijdens het sporten de symptomen van lactaatacidose begint te voelen, begin dan meteen met opwarmen. Nadat je bent opgewarmd, rust je uit voordat je weer gaat trainen en zorg ervoor dat je voldoende water krijgt.
Vergeet niet om naar je lichaam te luisteren. Als je je tijdens het sporten oververhit voelt en andere symptomen van lactaatacidose, is dit de manier waarop je lichaam stopt. Als je symptomen niet verdwijnen nadat je met je training bent gestopt, zoek dan onmiddellijk medische hulp.