Hielspoor – calcaneusspoor

Een hielspoor is een kalkafzetting die een uitsteeksel aan de onderkant van het hielbot veroorzaakt. Op een röntgenfoto kan een hielspoor tot wel 30 cm naar voren reiken. Zonder zichtbaar röntgenonderzoek wordt de aandoening soms ‘hielspoorsyndroom’ genoemd. Hielspoor kan een oorzaak zijn van pijn in de hiel. Dit heeft vergelijkbare symptomen met ontsteking van het bindweefsel (fascie) aan de onderkant van de voetzool (fasciitis plantaris). De twee zijn echter verschillend van aandoening en hielspoor kan ook als losstaande pijnklacht voorkomen. Een hielspoor is een puntige of haakvormige botgroei, die zich vormt op het hielbot (calcaneus). Het ontwikkelt zich meestal wanneer de plantaire fascia (het weefsel dat de hiel met de tenen verbindt) herhaaldelijk van het hielbot wordt getrokken. Hielsporen kunnen pijn veroorzaken bij iedere voetbeweging, waardoor het een zeer ongemakkelijke aandoening is.

Oorzaken
Het hielbot is de grootste van de 26 botten van de voet. Hielsporen treden op wanneer kalk (calcium, een mineraal dat de botten, spieren en cellen helpt goed te werken) zich op de bodem van dit bot ophoopt. Deze opbouw van kalk ontstaat meestal wanneer de bindweefselband van de hiel wegtrekt, wat geleidelijk plaatsvindt. Dit is de reden waarom hielspoor vaak wordt gezien bij patiënten met plantaire fasciitis en de twee voorwaarden hieraan gekoppeld kunnen worden.
Een hielspoor kan zich ook ontwikkelen op de achterkant van de hiel en dit soort sporen wordt geassocieerd met Achillespeesontsteking (Achilles tendinitis). Heelsporen ontwikkelen zich meestal doordat ze de spieren en ligamenten van de voeten te veel belasten en ze te ver uitrekken. Het ontwikkelt zich bij personen van alle leeftijden, maar komen het meest voor bij atleten van middelbare leeftijd, die sporten doen met veel sprinten en springen. Deze fysieke activiteiten belasten de voeten aanzienlijk en maken ze gevoeliger voor verwondingen. Personen met een abnormale loop (loopstijl) of met een onjuiste voetstructuur (zoals platvoeten of holle voeten) lopen ook risico op hielspoor. Teveel druk op de voeten zetten, overgewicht hebben en ongeschikt schoeisel dragen, zoals hoge hakken, sandalen of slecht passende schoenen, kan dit risico ook vergroten.

Symptomen
Hoewel ongeveer 70% van de patiënten met plantaire fasciitis ook een hielspoor heeft, voelt slechts ongeveer de helft van de patiënten met hielspoor daadwerkelijk pijn. In de meeste gevallen wordt niet gedacht dat de hielspoor zelf symptomen veroorzaakt, maar de aandoening waarmee het wordt geassocieerd. Wanneer patiënten symptomen hebben, ervaren ze pijn en gevoeligheid. Dit kan worden gevoeld aan de onderkant van de voet, waardoor het wordt geassocieerd met plantaire fasciitis of achter de hiel indien verbonden aan achillespeesontsteking. Zoals met plantaire fasciitis, kan de pijn hevigere zijn in de ochtend en kan het ook erger worden wanneer te veel druk op de hiel wordt uitgeoefend door activiteiten zoals rennen of springen.

Risicofactoren

  • Loopafwijkingen, die overmatige belasting van het hielbeen, ligamenten en zenuwen in de buurt van de hiel veroorzaken
  • Hardlopen of joggen, vooral op harde oppervlakken
  • Slecht passende of slecht gedragen schoenen, vooral schoenen zonder geschikte steunzolen
  • Overtollige gewicht en obesitas

Andere risicofactoren geassocieerd met plantaire fasciitis zijn onder meer:

  • Toenemende leeftijd, waardoor de plantaire fasciaflexibiliteit vermindert en het beschermende vetkussen van de hiel dunner wordt
  • Diabetes
  • Het grootste deel van de dag op de benen staan
  • Frequente korte uitbarstingen van lichamelijke activiteit
  • Platvoeten of holle voeten

Wat eraan te doen
Als men een hielspoor heeft en dit is bevestigd middels een röntgenfoto, maar men heeft geen symptomen, is behandeling misschien niet nodig totdat er pijn ontstaat. Sommige klachten zullen vanzelf verbeteren na het vermijden van activiteiten die de hiel belasten. Voor pijn die meer dan een maand aanhoudt moet men een arts, fysiotherapeut of podoloog raadplegen. Deze zal een volledige evaluatie uitvoeren met een gesprek, lichamelijk onderzoek en enkele tests om de hiel te beoordelen. Een röntgenfoto is nodig om de aanwezigheid van een hielspoor te bevestigen, maar dit zal meestal niet het verloop van de behandeling veranderen. Omdat de hielspoor zelf niet verantwoordelijk is voor de symptomen, wordt in plaats daarvan de aandoening aangepakt, die wordt geassocieerd met plantaire fasciitis of achillespeesontsteking.
Om deze reden wordt conservatieve (niet-chirurgische) behandeling meestal voorgeschreven voor de meeste hielsporen en 90% van de patiënten verbetert aanzienlijk met dit soort aanpak. Aan de andere kant, als men niets doet, zal de hielspoor groeien en pijnlijker worden. De volgende stappen kunnen pijnverlichting veroorzaken, die gepaard gaat met hielspoor:

  • Rust nemen
  • Beperk of stop met deelnemen aan high-impact activiteiten die te veel stress op de hielen veroorzaken, zoals hardlopen of basketbal
  • Breng een ijszak of koude kompres aan op de hiel gedurende 15-20 minuten, 3-4 keer per dag
  • Ondersteun de voeten; een podoloog zal in staat zijn om aanvullende begeleiding op voetsteunen te geven en te beslissen of orthesen ook nodig zijn
  • Als schoenen zijn versleten, vooral die worden gebruikt voor lichamelijke activiteit, niet goed passen of onvoldoende ondersteuning bieden, moeten deze vervangen worden door een geschikt paar. Koop deze in een speciaalzaak of vraag de podoloog of fysiotherapeut om hulp

Bovenstaande remedies zouden verbetering moeten brengen, maar soms is fysiotherapie ook nodig om het herstel te ondersteunen. Alle programma’s variëren, maar de behandeling voor hielspoor bestaat meestal uit:

  • Educatie en activiteitswijziging: De fysiotherapeut kan helpen om manieren te vinden om te voorkomen dat de voeten tijdens activiteiten worden belast en instrueren om trainingsroutine aan te passen en mogelijk gewicht te verliezen. De fysiotherapeut kan massage of manipulaties uitvoeren
  • Actieve oefeningen voor de hiel en kuiten zullen de flexibiliteit van de getroffen gebieden vergroten. Deze actieve oefeningen versterken de kracht van de onderbeen- en voetspieren om de enkel en hiel te stabiliseren
  • Indien de symptomen hinderlijk blijven, kan de arts een injectie geven met corticosteroïden. Dit is een ontstekingsremmend medicijn dat rechtstreeks in de hiel wordt geïnjecteerd om de pijn gedurende enkele maanden te verlichten
  • Als na 9-12 maanden agressieve conservatieve behandeling nog steeds niet verbetert, kan een operatie worden overwogen. Bespreek de opties met de arts, maar de meest voorkomende chirurgische procedures die worden gebruikt voor hielspoor zijn plantaire fascia-afgifte en verwijdering van het spoor.

Voorkomen van hielspoor
Net als bij iedere andere blessure is er geen gegarandeerde manier om te voorkomen dat een hielspoor zich ontwikkelt, maar men kan enkele wijzigingen aanbrengen om de kansen te verkleinen. Preventiemethoden zijn vergelijkbaar met andere hielcondities en omvatten het volgende:

  • Draag altijd goed passende schoenen met zolen en ondersteunende hakken, die schokken absorberen en vervang oude schoenen en draag geschikte schoenen voor alle activiteiten
  • Loop zo min mogelijk op blote voeten op harde oppervlakken
  • Opwarmen en strekken, vooral de voeten en onderbenen, voordat er aan een oefening wordt begonnen
  • Als men te zwaar is, zal afvallen het risico op hielspoor verminderen
  • Wees rustig en neem pauzes tijdens het sporten, vooral als pijn in de hiel begint op te spelen

Tot slot
Veel mensen beschrijven de pijn van hielspoor en plantaire fasciitis als een mes of een speld die in de bodem van hun voeten steekt wanneer ze ’s ochtends opstaan, een pijn die later verandert in een doffe pijn. Ze klagen vaak dat de scherpe pijn terugkeert, nadat ze opstaan ​​na langdurig zitten. Men kan hielspoor voorkomen door goed passende schoenen te dragen met schokabsorberende zolen, harde schachten en steunzolen. Kies geschikte schoenen voor elke fysieke activiteit, eerst opwarmen en rekoefeningen doen voor elke activiteit. Vermijd schoenen met overmatige slijtage aan de hielen en zolen. Als men te zwaar is, kan afvallen ook helpen hielspoor te voorkomen.