Suiker, de witte dood!

Suiker is een grote vijand van het lichaam. Onderzoeken van de afgelopen jaren hebben zonder twijfel aangetoond, dat het in al zijn vormen zo gevaarlijk is voor de gezondheid, dat men het “De witte dood” heeft genoemd. Suiker is indirect verantwoordelijk geweest voor meer mensenlevens, dan in alle oorlogen van de afgelopen 40 jaar bij elkaar! Regelmatige consumptie van suikerhoudende voedingsmiddelen is één van de ergste dingen, waarmee u uw gezondheid op het spel zet. Ook suiker onder een andere naam is net zo zoet en net zo dodelijk!

Toen suiker in het westers voedingspatroon werd geïntroduceerd, werd het als een luxe gezien en was de consumptie beperkt, maar naarmate de tijd verstreek, nam de suikerinname dramatisch toe. De suikerinname is gestegen van ongeveer 2 kilo per persoon per jaar in 1700 tot 90 kilo per persoon per jaar in 2012.
Modern wetenschappelijk onderzoek heeft zonder enige twijfel aangetoond, dat suiker in voedsel (in al zijn vele vormen) een verwoestende tol eist van de gezondheid. Bekijk de trends eens van suikerconsumptie van de afgelopen 300 jaar:

  • In 1700 consumeerde de gemiddelde persoon ongeveer 2 kilo suiker per jaar;
  • In 1800 consumeerde een gemiddeld persoon ongeveer 9 kilo suiker per jaar
  • In 1900 was de individuele consumptie gestegen tot 45 kilo suiker per jaar
  • In 2012 consumeerde circa 50% van de mensen 1/2 pond suiker per dag “wat zich vertaalt naar maar liefst 90 kilo suiker per jaar!

In 1890 hadden slechts 3 van de 100.000 mensen diabetes. In 2012 treft diabetes bijna 8.000 van elke 100.000 mensen!

De ‘suikerstorm’ is echt gericht op kinderen. Amerikaanse kinderen consumeren ongeveer TIEN KEER zoveel suiker als in 1900, vooral in de vorm van maïsstroop met een hoge fructose (HFCS – High Fructose Corn Syrup), de gemiddelde grootste calorieënbron van Amerikanen!
De zeer verslavende HFCS bevat fructose en glucose, maar ze zijn niet aan elkaar gebonden (omdat ze in tafelsuiker zitten), zodat het lichaam het niet hoeft af te breken.
Daarom wordt de fructose onmiddellijk geabsorbeerd en gaat rechtstreeks naar de lever, waardoor het wordt omgezet in vet, VLDL (Very Low Density Lipoprotein) en triglyceriden. Fructose bedriegt het lichaam door het metabolisme voor de gek te houden. Het schakelt het eetlustcontrolesysteem uit. Fructose stimuleert insuline niet op de juiste manier, wat op zijn beurt ghreline (het ‘hongergevoel’) niet onderdrukt en stimuleert geen leptine (het “verzadigingshormoon”), wat samen resulteert in meer eten en het ontwikkelen van insulineresistentie.
Dit proces onderdrukt ook het immuunsysteem. Overmatige inname van alle verwerkte suikers resulteren in een gecompromitteerde immuunfunctie, waardoor het vermogen van de witte bloedcellen om bacteriën te vernietigen, obesitas en diabetes afnemen.

Verslavend
En alsof dat nog niet genoeg is, houdt er dan rekening mee dat suiker verslavend is! Dr. Serge Ahmed, uit Bordeaux, Frankrijk, heeft met ratten gewerkt en hen de keuze gegeven tussen cocaïne en suiker. Raad eens wat keer op keer wint? Dat klopt … suiker. De zoete smaak van suiker is meer de moeite waard dan de high van cocaïne. Suiker produceert dopamine, een gelukkige, feel-good chemische stof in de hersenen. Mensen raken verslaafd aan het eten van suiker en ze hebben suiker nodig om zich ‘lekker’ te voelen en ze ondergaan ‘ontwenning’ als ze suiker uit hun voeding weglaten. Als ze een paar dagen ‘normaal’ gaan eten, beginnen hun hersenen zelf dopamine te produceren, maar het ongemak van het ontwenningsproces houdt veel ‘suikerverslaafden’ gevangen in hun verslaving.

Controle
Vergeet niet dat suiker het favoriete voedsel van kanker is, vanwege het anaërobe ademhalingsmechanisme van alle kankercellen.
En omdat de helft van de witte suiker uit suikerbieten komt, moet men weten dat de meeste bieten nu genetisch gemodificeerd zijn.
Nog een andere reden om weg te blijven van de “Witte Dood”. Het is aan te raden om witte suiker, bruine suiker, agave en alle kunstmatige zoetstoffen te vermijden. Als men een zoetekauw is, is het het beste om vast te houden aan stevia, xylitol, rauwe honing / ahornsiroop, melasse of kokossuiker. Het komt erop neer, dat als men gezond wilt zijn, men de controle over de suikerinname moet nemen, zodat deze geen controle over u heeft.

Herstel
Terwijl de jeugd de middelen heeft om bindweefselbeschadiging te herstellen, stapelen de schadelijke effecten van suiker zich tegen de tijd dat je halverwege de dertig bent op. Sneller dan je reparatiemechanismen dit kunnen bijhouden, zodat je het herstel niet langer voor blijft. Vervolgens komen de rimpels, verzakkingen en het doffe uiterlijk van de huid die is onderworpen aan AGE (Advanced Glycation End Products). Naarmate AGE crosslinks vormt met de huidproteïne, worden ongelijkmatige teint, verkleuring en de tand des tijds steeds duidelijker naarmate de tijd verstrijkt.

Soorten suiker
Afhankelijk van waar het vandaan komt en hoe het is gemaakt, zijn er veel namen voor de “witte dood”. Ingrediënten die eindigen op “ose” zijn waarschijnlijk boosdoeners, die men spaarzaam moet consumeren.
Het is gemakkelijk om in de war te raken door de verschillende suikers en zoetstoffen, dus hier is een basis overzicht:

  • Saccharide = suiker
  • Lactose: de suiker die van nature in melk voorkomt
  • Sucrose: de chemische naam voor tafelsuiker
  • HFCS (High Fructose Corn Syrup) is 55% fructose en 45% glucose. HFCS en gemaakt van maïs. Het is het ergste van het ergste, de meest voorkomende zoetstof in bewerkte voedingsmiddelen en dranken. Het komt zeer snel in de cellen en veroorzaakt chaos met de insulinerespons. Dit is naar boven gekomen op basis van al het diabetesonderzoek dat is uitgevoerd naar een continu hoge bloedsuikerspiegel en de effecten ervan op organen en systemen in het hele lichaam.
  • Maltose: mout en zetmeel opgesplitst in eenvoudige suiker, die vaak wordt gebruikt in brood, bier en babyvoeding. Ja, babyvoeding, moet ze vroeg verslaafd krijgen!
  • Glucose: ook bekend als dextrose of druivensuiker, galactose (melksuiker) en fructose (fruitsuiker) zijn allemaal monosacchariden, dwz enkele suikermoleculen, bekend als eenvoudige suikers. Het primaire verschil tussen hen is hoe je lichaam ze metaboliseert. Glucose, ook bekend als bloedsuiker is de eenvoudige suiker waar je lichaam op vertrouwt, als de belangrijkste energiebron. Een andere vorm van energie voor het lichaam is dextrose. Iedere cel in het lichaam gebruikt glucose voor energie.
  • Fructose: de natuurlijke suiker die voorkomt in honing, groenten en fruit. Grote hoeveelheden fructose zijn zeer schadelijk voor het lichaam, want als fructose niet onmiddellijk wordt verbrand voor energie, reist het rechtstreeks naar de lever, waar het wordt omgezet in triglyceriden (vetten). Overmatige triglyceriden verhogen de insulineresistentie en insulineproductie en dragen bij aan diabetes.
  • Eenvoudige suikers: kunnen combineren om complexere suikers te vormen, zoals sucrose (tafelsuiker), een disaccharide bestaande uit 50% glucose en 50% fructose.
  • Geraffineerde witte suiker (pure sucrose): wordt gewassen met een siroopoplossing, vervolgens met heet water geklaard (meestal chemisch) om onzuiverheden te verwijderen, ontkleurd, geconcentreerd, ingedampt, opnieuw gekookt totdat zich kristallen vormen, opnieuw gecentrifugeerd om te scheiden en vervolgens gedroogd. Op dit punt zijn alle overblijfselen van “natuurlijke goedheid” en voedingswaarde volledig verdwenen! Eerlijk gezegd moet witte suiker worden beschouwd als een industrieel product in plaats van een voedingsmiddel’.
  • Bruine suiker: is alleen witte suiker gemengd met melasse.
  • Ruwe suiker: is niet echt ruw. Het is gekookt en de meeste mineralen en vitamines zijn verdwenen. Maar het is waarschijnlijk een beetje beter dan geraffineerde witte suiker, omdat er een beetje van de melasse over is.
  • Aspartaam:​ is een neurotoxisch rattengif … valt er meer over te zeggen?
  • Splenda (sucralose): is geen suiker, ondanks zijn misleidende marketing slogan, ‘gemaakt van suiker’. Het is een gechloreerde kunstmatige zoetstof in lijn met aspartaam, hoewel niet zo schadelijk.
  • Honing: is ongeveer 50% fructose, maar in natuurlijke (ruwe) vorm bevat het veel gezondheidsvoordelen.
  • Stevia: is een extreem zoet kruid dat is afgeleid van het blad van de Zuid-Amerikaanse stevia-plant, dat volledig veilig is (in zijn natuurlijke vorm).
  • Agave-nectar: wordt gemaakt van de agave-plant, een cactus. Klinkt natuurlijk, toch? Zoals ahornsiroop van een boom, of honing van een bijenkorf. Maar dat is het niet. Agave wordt zeer verwerkt en het eindproduct lijkt zelfs niet op afstand op de originele agave-plant. En agave is ongeveer 80% fructose (veel hoger dan honing en ahornsiroop).
  • Rapadura: is het pure sap dat uit het suikerriet wordt geëxtraheerd, met behulp van een pers, dat vervolgens wordt verdampt op lage temperaturen, terwijl het wordt geroerd met peddels en vervolgens gemalen wordt om een ​​korrelige suiker te produceren. Het is niet op hoge temperaturen gekookt en gesponnen om het in kristallen te veranderen, en de melasse is niet gescheiden van de suiker. “Sucanat” is de Amerikaanse handelsnaam voor Rapadura.
  • Kokossuiker: wordt gemaakt van het zoete waterige sap dat uit de snijbloemknoppen van verse kokosnoten druppelt. Het heeft een lage glycemische index (GI) en is rijk aan aminozuren. Het is typisch minder dan 10% fructose, waarbij sucrose de primaire component is.
  • Xylitol: is een zoetstof die bekend staat als een suikeralcohol (of polyol). Suikeralcoholen zijn geen suikers of alcoholen. Het zijn koolhydraten, met structuren die toevallig op suiker en alcohol lijken. Xylitol wordt geëxtraheerd uit berkencellulose. In tegenstelling tot suiker wordt Xylitol langzaam geabsorbeerd, veroorzaakt het geen snelle verhoging van de bloedsuikerspiegel en vereist het geen onmiddellijke insulinerespons van het lichaam om te worden gemetaboliseerd. En omdat Xylitol antibacterieel is, hebben veel onderzoeken aangetoond dat het daadwerkelijk helpt om tandholtes en oorinfecties te voorkomen, en er zijn aanwijzingen dat het helpt bij het voorkomen van tandvleesaandoeningen.

Tot slot
De voedingsindustrie moet ook haar verantwoordelijkheden nemen. Als de producten maar geld opleveren, of het nu gezond is of slecht voor de gezondheid!
Het goede nieuws is dat u de controle kunt terugnemen door uw smaakpapillen bij te scholen en uw bloedsuiker te beheren. Het is het waard voor uw gezondheid en voor uw uiterlijk. Neem deze goede gewoonten aan en houd je eraan. Je stralende huid zal de beloning zijn!