Menu

ADD versus ADHD

Je kind dagdroomt veel op school en wordt gemakkelijk afgeleid als het huiswerk maakt of klusjes doet. Misschien friemelt het constant. Je vraagt ​​je misschien af ​​of het ADHD heeft, of is het een ‘aandachtstekortstoornis’ (ADD)? Veel mensen gebruiken de termen om dit aan te duiden en dat klopt soms, maar niet altijd.

Attention Deficit Disorder – ADD
ADD is een type ADHD, waarbij je niet constant hoeft te bewegen en te friemelen. Maar er is een wazig onderscheid. De verwarring dateert van 1994. Toen besloten artsen, dat alle vormen van ‘aandachtstekortstoornis / hyperactiviteitsstoornis’ zouden worden genoemd, zelfs als de persoon niet hyperactief was. Nu worden de types alsvolgt benoemd:

  • ADHD onoplettend
  • ADHD hyperactief / impulsief
  • ADHD gecombineerd

Welke term uw gezin moet gebruiken, hangt af van de specifieke symptomen en diagnose van uw kind. Het is belangrijk om met een ervaren geestelijke gezondheidszorgverlener te praten om ervoor te zorgen dat uw kind de juiste diagnose krijgt.

Dagdromer of ongedurig
ADHD is een hersenaandoening. Het kan de dagelijkse activiteiten van uw kind thuis en op school verstoren. Kinderen die het hebben, hebben moeite om op te letten en hun gedrag te beheersen en zijn soms hyperactief. Voordat ze wordt gediagnosticeerd moet u de symptomen van uw kind opmerken. Er bestaan ADHD-checklisten voor kinderen die u kunnen helpen om ze bij te houden.

Hier zijn de tekenen om op te sporen:

  • Onoplettendheid: omvat desorganisatie, problemen om aan het werk te blijven, constant dagdromen en niet opletten wanneer er rechtstreeks tegen hem of haar wordt gesproken;
  • Impulsiviteit: omvat spontane beslissingen zonder na te denken over de kans op schade of langetermijneffecten. Het kind handelt snel om een ​​onmiddellijke beloning te krijgen en kan regelmatig leraren, vrienden en familie onderbreken.
  • Hyperactiviteit: gaat gepaard met kronkelen, friemelen, tikken, praten en constant bewegen, vooral in situaties waar dit niet gepast is.

Geestelijke gezondheidswerkers gebruiken de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders ( DSM ) om alle psychiatrische aandoeningen te diagnosticeren, inclusief ADHD. De nieuwste versie verdeelt het in drie typen:

  • ADHD, overwegend onoplettend gedrag (wat vroeger ADD werd genoemd)
  • ADHD, overwegend hyperactief-impulsief gedrag
  • Gecombineerd gedrag van ADHD

De diagnose van uw kind hangt af van zijn of haar specifieke symptomen.

ADHD Overwegend onoplettend gedrag (ADD)
Kinderen met deze aandoening zijn niet hyperactief. Ze hebben niet het hoge energieniveau, dat wordt gezien bij anderen met ADHD. In feite lijken kinderen met deze vorm misschien verlegen of aanwezig ‘in hun eigen wereld’. Het is een spannende tijd en je wilt weten wat de waarheid is en wat fictie is over wat helpt en wat niet.
ADD wordt gediagnosticeerd als een kind jonger is dan 16 jaar, 6 of meer symptomen van onoplettendheid heeft (5 of meer voor oudere tieners ),  gedurende ten minste 6 opeenvolgende maanden, maar geen tekenen van hyperactiviteit / impulsiviteit.
De symptomen zijn onder meer:

  1. Problemen met opletten (gemakkelijk op een zijspoor)
  2. Houdt niet van of vermijdt lange mentale taken (zoals huiswerk)
  3. Moeite om bij de les te blijven tijdens school, thuis of zelfs tijdens het spelen
  4. Ongeorganiseerd en lijkt vergeetachtig
  5. Lijkt niet te luisteren wanneer er rechtstreeks tegen wordt gesproken
  6. Let niet op details
  7. Verliest dingen vaak
  8. Maakt onzorgvuldige fouten
  9. Worstelt om instructies op te volgen

Kinderen met dit subtype ADHD (ADD) worden mogelijk niet gediagnosticeerd omdat de symptomen tot het dagdromen kunnen worden verheven.

Bij ADHD is er overwegend hyperactief-impulsief gedrag
Kinderen met deze vorm van ADHD hebben tomeloze energie en bewegen voortdurend op een manier die problemen veroorzaakt. Het wordt gediagnosticeerd als een kind jonger dan 16 jaar, 6 of meer hyperactieve / impulsieve symptomen heeft gedurende ten minste 6 maanden (5 of meer voor oudere tieners). Deze vorm valt meer op dan het onoplettende type.
Symptomen zijn onder meer:

  • De antwoorden wegvagen voordat een vraag is afgelopen
  • Anderen voortdurend onderbreken
  • Moeite met wachten op zijn beurt
  • Praat te veel
  • Friemelen, tikken en kronkelen
  • Staat op wanneer het niet gepast is (zoals wanneer de leraar praat of midden in het avondeten zit)
  • Rennen of klimmen in ongepaste situaties
  • Kan niet rustig spelen
  • Altijd onderweg

Gecombineerde ADHD-gedrag
Een kind met dit type gedrag heeft symptomen van onoplettendheid en hyperactiviteit / impulsiviteit.

Zie ook de volgende artikelen:

Koos Dirkse